Casa Grande

12 maart 2015 - Casa Grande, Arizona, Verenigde Staten

Casa Grande, donderdag 12 maart, 21.42 uur. Vandaag een flinke reis gemaakt. Bijna 350 mijl van San Diego naar Casa Grande, een voorstad van Phoenix. Het was een relaxte reis. Mijn SUV Ford Escape rijdt prima. Nadat ik de drukte van San Diego achter me had gelaten werd het steeds rustiger op de weg. Cruise control ingesteld, lekker muziek opgezet (via mijn IPod want de Ford heeft een multimedia-aansluiting) en genieten van het prachtige landschap. Veel woestijn; van rotsformaties naar zandduinen. Sommige gedeelten zijn echter ook groen omdat daar stevige irrigatie plaatsvindt. Ook ben ik een stuk langs de USA-Mexico grens gereden. Heb vanuit de auto het indrukwekkende hekwerk gezien. Ook regelmatig Border-patrol tegengekomen; politie die de grens extra goed in de gaten houdt. Dit is het gebied waar veel Mexicanen de grens willen oversteken om een bestaan op te bouwen in de USA. Dan moet je toch wel wanhopig zijn want als je de grens oversteekt kom je in de leegte uit. In de woestijn welteverstaan. Waar moet je toch heen als je daarin terecht bent gekomen. In de verre omtrek is niets wat de moeite waard is. Het is er heet, dor en heel uitgestrekt. Moet een drama zijn.

Precies halverwege de reis ligt Yuma. Daar heb ik een tussenstop gemaakt. Yuma is een stad uit het oude westen. Volgens mij was het toen ook al een oord, op een door God verlaten plek, waar het geen feest was om te zijn. Dat is nog steeds! Zelden zo'n triest downtown gezien. Op twee uitzonderingen na is Yuma geen stad waar je lang wilt blijven. Uitzondering 1: In het centrum zitten een paar hele leuke antiekwinkels met duizenden  USA-snuisterijen. Dit soort winkels zijn funest voor mij want ik zie dan wel honderden dingen die ik leuk vindt. Heb me uiteindelijk goed in kunnen houden. Heb twee oude foto's gekocht en een herinneringsbord aan Yellowstone Park. Uitzondering 2: Copper Miner Kitchen. Restaurant in downtown waar je prima kunt eten. Was een tip van een oud mannetje in één van de antiekwinkels. "If you want to have some lunch, Son, then you must you to the Copper Miner Kitchen ".  Dat was prima eten voor een lage prijs wist de Amerikaan mij te vertellen. En omdat ik toch wat moest eten ben ik er heen gegaan. En dat was een goed keuze; had de specialiteit van de dag genomen: meat loaf. Was inderdaad nog geen 10 dollar kwijt en het eten was lekker. Goede tip.

Daarna ben ik doorgereden richting Phoenix. Heb uiteindelijk een overnachting geregeld in Casa Grande, een voorstad van Phoenix. Omdat ik geen goed hotel kon vinden in Phoenix tegen een schappelijke prijs heb ik besloten om buiten Phoenix wat te zoeken. Casa Grande zelf is niets. Maar er zit een goede Comfort Inn, heb goed kunnen eten (panda express) en nog wat boodschappen kunnen doen bij superstore Walmart.

Morgen staat de hele dag Phoenix op het programma.